To buy or not to buy? That is the question.

Pic from google
Kúpiť či nekúpiť? To je tá otázka. Dnes v noci som nevedela zaspať a napadlo ma, že by som mohla napísať článok do rubriky Games. Pôvodne som chcela písať o jednej hre ale akosi sa mi v hlave objavil nápad na napísanie práve tohto článku. Či kúpiť alebo nekúpiť originál hru. Samozrejme nejdem tu nikoho teraz nútiť do kúpy dákej hry ale chcem tento článok napísať z môjho pohľadu. Niektorí sťahovanie hier odsudzujú ja som však niekde v strede. Kúpim ale aj stiahnem. V dnešnom článku sa dozviete aké vidím v tom ja výhody či nevýhody a prečo teda sa ulakomíme v našej domácnosti i na stiahnutú hru. Dúfam, že po vydaní tohto článku nám sem nevtrhne dáka špeciálna jednotka a nezatknú nás.

Myslím si, že najbežnejšia veková kategória v hraní hier je (podľa mojich odhadov) od tých 13 až 25 rokov. Mnohí po vysokej škole hry odložia bokom a často sa stretávam s tým, že niekto napísal alebo povedal, že hry hrával kedysi dnes už nie. Preto som si dovolila takýto vekový odhad. Čiže sú to všetci študenti. Z tejto kategórie si samozrejme vyradíme všetky zbohatlícke deti, ktoré dostanú všetko pod nos a tak skutočná hodnota peňazí ide mimo nich. Takže nám tu teda zostali čisto iba študenti bez peňazí resp. s tým málom čo majú. Ktorý študent však dá za hru 50 až 80 €? Samozrejme tie sumy sú niekedy vyššie ale budeme sa pohybovať v tejto bežnej cenovej kategórii. Je mi jasné, že celý ten vývoj hry niečo stál samozrejme, ale ani ja ako zarábajúci človek na to nemám. Kto na to nemá a hru veľmi chce si ju samozrejme stiahne. Zadarmo. Všetko má však svoje výhody i nevýhody. A nie vždy sa podľa môjho názoru oplatí kúpiť originál hra.

Ak ste zberateľ tak tie v obaloch vyzerajú pekne takisto ako keď máte v dákej poličke knihy. Chcete si doplniť zbierku tak jasné, prečo nie?! Sama mám doma zbierku Tomb Raider hier a filmov, ale úprimne všetko to mám aj v PC takže mi to vlastne zbytočne zaberá miesto. Ale fajn, chcela som TR takto podporiť takže nehľadíme na to či to zaberá alebo nezaberá miesto. Jednoducho to mám preto, že som to chcela. Dnes už všetky originál hry kupujeme cez Steam alebo Origin. V obchode totižto neplatíte iba za hru ale i za obal. Navyše herné obchody sú čoraz menej produktívne, klesajú predaje a i oni musia platiť nájom, takže tam kde si to môžu dovoliť navýšia cenu. Na rôznych internetových stránkach, ako je napríklad Humble Bundle môžete natrafiť na skvelé akcie, tieto hry sa vám automaticky uložia na váš účet napr. na Steame a okrem miesta v PC vám nikde inde miesto nezaberajú. Výhodou je aj to, že tie hry tam máte stále vo svojej knižnici, kdekoľvek sa prihlásite (a samozrejme ak si to tam aj nainštalujete) navyše ak idete preinštalovať comp a máte niečo rozohraté, hra vám zostane uložená. Hry sa vám takisto i automaticky aktualizujú. Čo je samozrejme super. Neviem ako to však funguje s hrami, ktoré zakúpite v obchode v obale. Niekoľkokrát sa mi stalo, že originál hra mala veľa chýb a bugov a samozrejme aktualizovať sa to neaktualizovalo. Tá hra štrajkuje dodnes. Ale ako píšem, neviem ako to funguje v tomto prípade.

Určite sa oplatí kúpiť originál ak má multiplayer alebo teda hru pre viacerých hráčov. Ak nemá už je tak trochu zbytočné podľa mňa za hru zaplatiť. Prejdete hru a je dosť pravdepodobné, že sa už k nej nevrátite (to zrejme robím iba je, že TR hrám už asi šiesty krát). Niekedy sa oplatí i vyčkať, pretože za 3 hry ako napríklad Bioshock zaplatíte menej ako za jednu samotnú. To je takisto veľká výhoda a tu už zase nehľadíme na to, či hrá má alebo nemá  multiplayer. Mnohokrát záleží aj aký vzťah k máme k hre. Niekedy je dobré si hru vyskúšať zadarmo. Ak je to sračka jednoducho to vymažete a ak hra bola skvelé neskôr bude za nižšiu cenu a jednoducho si ju kúpite.

Veľmi dobrým príkladom pre tento článok je hra, ktorú som asi mesiac dozadu objavila. Keďže je to iba beta verzia jej kúpou by som podporila vývoj hry a keď hra vyjde v plnej verzii bola by moja (akože zadarmo). Ide o hru ARK: Survival evolved. Ide o multiplayerovú hru čo je fajn ale čo ma zase odrádza je to, že za beta verziu chcú skoro 30€ a vôbec nie je isté či s hrou budem spokojná. Či ma to vôbec bude baviť a či to nebude dáky shit (ale vyzerá to naozaj skvelo, a ešte keď som milovník dinosaurov). Takže ako by to bežný smrteľník riešil? Počká si na cracknutú verziu vyskúša a potom kúpi za menej peňazí. Tu však nie som si istá či sa to bude dať cracknúť ale uvidíme. Ale je to prosté. Niekto si jednoducho originál hry nemôže dovoliť kúpiť bez toho aby si nebol istý či sa za hru oplatí zaplatiť. Ani ja ako zarábajúci človek. Takže kúpiť či nekúpiť? Kúpiť, ale iba ak sa to naozaj oplatí.

Hráte hry? Ak áno, prevládajú u vás tie stiahnuté či tie originál?
Aký zaujímate postoj voči stiahnutým filmom, hrám či online seriálom?

16 komentárov

Myslím si, že keď sa niečo vytvorí, či už tá hra alebo film, tak tvorcovia vždy s tým musia rátať, že nájde sa určite niekto kto za to jednoducho nezaplatí a stioahne si to. Keď to je dobré vždy to zarobí a ak je to hovadina tak to tak či tak nezarobí.

Reply

Tak ja mám aj kúpené hry,ktoré boli zlacnené a poznám ich.(steam) ale mám hry ktoré mám rada ale sú príliš drahé aby som to kupovala...napr berme sims,je to fajn hra kúpiš si základnú hru ktoŕá stojí 20+neviem teraz kolko stojí... Potom si ešte kúpiš datadisky lebo základná hra ťa rýchlo unudí,ale tie datadisky stoja tiež od 10 eur a je ich milión a o mesiac ťa aj tak celá hra unudí, možno si to sem tam zapnem na odreagocanie ale som za to vyhodila 100 eur....ďalšia hra je wordl of warcraft super hra, zoznámiš sa s novými ľuďmi aj sa zabavíš ale tak isto za základnú hru zaplatíš 50 eur a mesačne platíš 10 eur čo sa ešte dá keďže nefajčím môžem si to dovoliť,ale aby som každý rok alebo každý druhý rok platila 50 eur je už naozaj veľa...hrám na neplatenom serveri nelegálne ale nie najnovšiu verziu, čo môže byť výhoda,lebo na oficiálnom môžem hrať len aktuálny datadisk...takže patrím do basy?veľmi ma rozzúril včera článok kde jeden debilný americký politik či čo to je navrhol niečo také že piráti čo stahujú hru by mali byť trestaní väzením..len aby on dostal plus bod...
A inak aj ja som teda ten zlatý stred :)

Reply

Hej súhlasím s tebou :)

Reply

Ja to mám tak... Keď som na ne peniaze nemal, tak som ich chcel mať originál a aj som hrával a vo veľkom sťahoval. Keď teraz relatívne peniaze mám... Už som s toho asi vyrástol tak som prestal hrať. To radšej do kina, na koncert či na pivo :-)

Reply
Anonymný mod

Já jsem teda absoultně proti warezení her. Pokud nevíš, jestli tě hra bude bavit nebo ne, tak Steam nějaký ten týden zpátky zavedl refund, kdy můžeš požádat o vrácení peněz pokud nenahraješ víc jak 2h po dobu prvních dvou týdnů. To imo stačí na vyzkoušení. Navíc multiplayer hry si v drtivě většině nezahraješ ani cracklé. To samé myslím už nějakou dobu nabízí i GOG a nedivil bych se, kdyby i Origin. Jedinou vyjímku warezu tvoří staré hry, ktere nejsou nikde k prodeji.

Pokud si nemůžeš dovolit 50€ hru, tak si ji prostě nekupuj. Na steamu a jiných digitálních obchodech jsou desítky tisíc her, které stojí méně, tak si něco vyber... Stejně ta 50€ hry bude do roka za polovic, ne-li s 75% slevou. S častými steam slevami hry ztrácí hodnotu, což je jen dobře pro hráče, špatně ovšem pro vydavatele. Lidi si na to zvykli příliš brzo.

Co se krabiček týče, tak že "platíš za obal" tzn. zvedá to cenu, není tak uplně pravda. Jelikož Steam nezavedl českou měnu ani ceny pro Česko a Slovensko, tak patříme do regionu EU2. Výsledek je takový, že ceny na steamu neodpovídají cenám českých a slovenských krabiček a v 99% případů jsou vyšší. Vyplatí se tedy koupit krabičku, jelikož dnes už stejně každá obsahuje klíč k aktivaci na Steamu (Popřípadě UPlay a Originu). Málo kdy se najde DRM-Free.. to funguje možná u indie her.

Sorry za delší komentář.. :D ~ Fritol ~

Reply

Ako píšeš, keď si niekto nemôže dovoliť hru za 50€ tak si ju nekúpi ale stiahne. Neviem či chápeš čo som týmto článkom chcela povedať. A ďalšia vec keby si kúpim krabičku tak kto mi vráti peniaze za hru, ktorá ma nebavila ak som odohrala menej ako 2 hodiny?
A neospravedlňuj sa za dĺžku ale za to ako si to napísal :D ako keby sa tu sťažujem, že joj nemôžem si kúpiť hru za 50 € tak sa budem iba na ňu zbožne pozerať...

Reply

Neviem koľko rokov máš ale poznám aj starších a tí z toho nevyrástli. Niekto to má chvíľkové a niekto nie. Ale aspoň ušetríš na niečom.

Reply

23.. Jasné, aj ja ich poznám strašne veľa... Ale keď máš aj iné záľuby, všetko naraz nevieš robiť..

Reply

No tak to sme skoro rovnako starí... veď jasné úplne chápem...

Reply

No neviem ale väzenie mi príde už akosi moc prehnané, okej dáka pokuta fajn ale väzenie? A dúfam, že ešte viac rokov ako za vraždu...

Reply
Anonymný mod

Když si ji někdo nemůže dovolit, tak by ji prostě neměl mít :D Za krabičku ti peníze nevrátí nikdo no...

Reply

Aj tak si to ten čo na to nemá stiahne a je mu jedno či z morálneho hľadiska si tú hru môže dovoliť mať doma v compe. Povedz kto sa pozerá na to pri sťahovaní, že joj nemám na tú hru tak si ju nestiahnem pretože pôjdem do pekla a nezaslúžim si ju lebo moja výplata je minimálna mzda.

Reply
Anonymný mod

No já když na ni nemám, tak ji nestáhnu ani nekoupím. :D Čekám na slevu prostě.
Ale máš pravdu, tohle moc lidí neudělá.

Reply

No tak ty asi jediný na svete pôjdeš do herného neba :D

Reply
Anonymný mod

Keby tú hru nemá mať niekto z finančného hľadiska a toho morálneho ako Batty napísala tak tie cracknuté nikto nedá na net. Ale práve tí čo ju kúpili ju na ten net dajú čiže je im u prdele či na to človek má alebo nemá.

Reply

hej celé na hlavu :) mno už tu niečo podobné bolo že človek čo niečo sfalšoval cez pc alebo niečo také dostal viac rokov ako niekto kto niekoho zabil :) dosť nefér...ale tak žijeme v takej dobe

Reply

Zverejnenie komentára

♥ Keep calm, stay kawaii and leave comment ♥