Jonathan Stroud - Lockwood & Co, Book 1 - The Screaming Staircase

A. J. LOCKWOOD A SPOL., 
VYŠETROVATELIA
PO ZOTMENÍ ZAZVOŇTE NA ZVON
A ČAKAJTE ZA ŽELEZNOU ČIAROU

Veľkú Britániu trápi PROBLÉM: jedného dňa sa začali všade zjavovať duchovia. Spôsobujú poriadny zmätok a ľudia majú strach. Platí prísny zákaz vychádzania po zotmení, na každom kroku sú Lampy proti duchom či zasadené levandule, ktoré duchov majú odpudzovať. PROBLÉM to však nerieši, a tak niet divu, že vyšetrovacie agentúry na likvidáciu duchov vyrástli ako huby po daždi. Len najmenšej z nich, Lockwood a spol., nešéfujú dospeláci. Aby agentúra v týchto ťažkých časoch nezanikla, nezostáva jej nič iné ako sa zoči-voči postaviť duchom z Vreštiaceho Schodiska, ktoré sa nachádza v tom najstrašidelnejšom panstve v Anglicku.

Je všeobecne známe, že mačky duchov
neznášajú, ale pavúky ich milujú.
Silné zdroje, ktoré zostávajú celé roky
aktívne a neporušené, často pokrýva hrubá
vrstva zaprášených pavučín upletených
generáciami dychtivých pavúkov.

Čo som od knihy pôvodne očakávala? Nie veľa ale vedela som, že kniha sa mi páčiť určite bude. A čo som nakoniec dostala?! Dostala som naozaj skvelý a strašidelný čitateľský zážitok. Úprimne? Nečakala som to. S knihou som bola veľmi spokojná hneď z niekoľkých dôvodov. Hlavný hrdina a majiteľ spoločnosti, Anthony Lockwood, si ma hneď získal svojou povahou. Je tajomný, možno trošku egocentrický ale aj starostlivý a v prvom rade nepredvídateľný. Lockwood vždy niečím prekvapí a mňa si jednoducho získal. Štýl písania autora je veľmi príjemný, mnohokrát som sa naozaj schuti zasmiala a to, že kniha je písaná z pohľadu dievčaťa, Lucy, je naozaj neuveriteľné. Občas som neverila, že tie jej pocity písal niekto mužského pohlavia. No tá najdôležitejšia vec v tejto knihe sú práve duchovia. Naozaj premyslený sled udalostí a ich opis. Všetko som si perfektne dokázala predstaviť. Zhmotňovanie duchov, prízračná hmla či prízračný stisk. Akoby som tam bola s nimi a toto všetko som zažila i ja a všetko som poznala tak dokonale ako hlavní hrdinovia. Presne som vedela ako vyzerá bod zmiznutia ducha či aký je to pocit zažívať plazivý strach. Jonathan Stroud má môj obdiv, pretože ja som mala pocit, že veci ako magnéziová svetlica či Fittesovej príručka sú veci, ktoré naozaj existujú a akoby tento príbeh napísala samotná Lucy. A ešte teda spomeniem, že Lucy a Lockwood, sú postavy, ktoré sa perfektne dopĺňajú. Som rada, že príbeh sa nezameriaval iba na nich, a že neťažil zo vzájomných sympatií ako to býva v niektorých knihách zvykom.


Kniha vám ponúka i perfektný výkladový slovník, ktorý krásne vysvetlí rôzne cudzie pojmy ako už napríklad spomínaná magnéziová svetlica. Odporúčam naštudovať pred čítaním samotného príbehu. Ja som slovník využila a som rada, že tam bol, pretože sa nakoniec stal užitočným.

A oproti nemu stál George Cubbins,
sympatický asi ako čerstvo otvorená nádobka margarínu
a s charizmou mokrej handry na dlážke.

Knihu som prečítala za necelých 24 hodín, pretože som ju naozaj nechcela odložiť bokom. Potrebovala som proste vedieť ako sa to celé skončí a možno som chcela zažiť ten mierny pocit strachu, keď som čítala v desivom prítmí schúlená a zakrytá dekou. Občas som nakukla do miestnosti či nevidím zelenú prízračnú hmlu.
Teraz zas nemôžem uveriť, že už je koniec, a nič iné mi neostáva ako tešiť sa na pokračovanie.

Recenzný výtlačok mi venovalo vydavateľstvo SLOVART. Ďakujem.

A na záver teda hodnotenie. Dávam jednoznačne 5 netopierov z 5, pretože kniha už od začiatku bola napínavá a udržala si to až po poslednú stranu. Celé dianie okolo PROBLÉMU bolo naozaj premyslené a najviac som ocenila tú prešpekulovanosť a detailnosť ohľadom duchov. Nezostáva mi nič iné ako knihu odporučiť každému, kto má rád duchariny, mladých hlavných hrdinov a vtipné hlášky.

Informácie o knihe:
Počet strán: cca 374
Väzba: Pevná väzba
Copyright: Jonathan Stroud 2013
Translation: Michal Jedinák 2014
Slovak edition: Vydavateľstvo Slovart, spol. s r. o., Bratislava 2014



11 komentárov

Knížku jsem četla taky a byla jsem z ní nadšená :) Jen jsem úplně nepochopila, v které době se děj odehrávy. A počkej si na třetí díl! Byl strašně smutný, brečela jsem z něho, což obvykle nedělám :D Pěpkná recenze :)

Reply

Tiež nie som si istá obdobím podľa cylindrov to vidím na viktoriánske obdobie ale vtedy zase neboli televízory. Ale páči sa mi to, že je to také tajomné. Možno je to blízka budúcnosť.
Ďakujem.
Smutný? No to budem určite revať :D

Reply
Anonymný mod

Kupujem! Vyzerá to skvelo!

Reply

Na tú knihu pozerám už dlho a ty to vieš... Teraz si ma donútila už si ju konečne prečítať :D

Reply
Anonymný mod

Na túto knihu som zatiaľ čítal samé chvály... niečo asi na tom bude.

Reply

Knihu síce nepoznám ale zaujala ma.

Reply
Anonymný mod

Až bude v knihovně tak si ji určitě půjčím =)
http://ggeek.blog.cz/

Reply

Potom daj vedieť či sa páčila :)

Reply

Tak toto vyzerá naozaj dobre a zaujímavo. Určite si túto knihu prečítam. Dobre napísaná recenzia, stručná a výstižná. Super!

Reply

Zverejnenie komentára

♥ Keep calm, stay kawaii and leave comment ♥